فراسوی اقتصاد
ایمیل مدیر وبلاگ جهت ارتباط  agheli88@yahoo.com

مفاهیم اساسی اقتصادی

 

 

خواسته‌ها Wants : به زبان ساده آرزو های شهروندان. خواسته‌ها همانطور که در ادامه خواهید دید متفاوت از نیاز ها هستند. خواسته‌ها فراتر از نیاز هاست.

نیاز ها Needsاین‌ها احتیاجات اساسی برای بقا هستند شبیه غذا و آب و جان پناه. در سال‌های اخیر انتقال از خواسته‌ها به نیاز ها را در بعضی موارد دیده ایم، مثل تلفن

کمیابی Scarcity : خواسته‌های نامحدود و منابع محدود

عوامل تولید/منابع Factors of Production/Resources  : عناصری که یک ملت در دسترس دارد تا با موضوع کمیابی مقابله کند. عبارتند از:

1- زمین، منابع طبیعی و … 2- سرمایه 3- نیروی کار 4-کار آفرینی، روحیه مبتکرانه و ریسک پذیر بودن- این مورد اخیراً به این فهرست اضافه شده.

سه سؤال اساسی علم اقتصاد  Basic Economic Questions :

این‌ها سؤالاتی هستند که همه ملت‌ها چون با کمیابی و تخصیص منابع روبرو هستند، باید از خودشان بپرسند.

1- چه تولید شود؟ 2- چگونه تولید شود؟ چه ترکیبی از منابع-تخصیص منابع 3- برای چه کسی تولید شود؟ توزیع

 

علم اقتصاد Economics : مطالعه تولید و توزیع کالا ها و خدمات- تلاش بشر برای خواسته‌های نامحدود و منابع محدود

هزینه فرصت  Opportunity Cost : هزینه یک تصمیم اقتصادی. مثال کلاسیک این مورد «اسلحه یا کره»( یعنی تصمیم در مورد استفاده از منابع برای هزینه نظامی یا مواد غذایی). یک جامعه چه باید تولید کند؛ کره، که یک نیاز است یا اسلحه که یک خواسته است؟ هزینه‌ هر کدام از این تصمیم ها کدام است؟ اگر ما تصمیم بگیریم سلاح را انتخاب کنیم کره هزینه این تصمیم است. اگر کره را انتخاب کنیم اسلحه هزینه آن است. جوامع به ناچار همواره با سؤال‌هایی با مبحث هزینه فرصت مواجه می شوند. این ماهیتی از انتخاب هاست. منابع محدودند بنابراین ما نمی‌توانیم هر خواسته یا نیازی را داشته باشیم.  (توضیح: هزینه فرصت هر انتخاب یعنی هزینه از دست دادن اولین انتخاب بعدی)

 

کالاهای رایگان Free Products : هوا، آفتاب و دیگر مواردی از این دست که آنقدر فراوانند که هیچ‌کس نمی‌تواند صاحب آن‌ها باشد.

اقتصاد دانان علاقه‌مند به کالا های اقتصادی  "economic products" هستند- کالا ها و خدماتی که مفید، نسبتاً کمیاب و قابل واگذاری هستند.

 

کالا Good : جنس محسوس. این‌ها خرید و فروش، مبادله و تولید می شوند.

کالا های مصرفی Consumer Goods :کالا هایی که به قصد استفاده نهایی مصرف کننده می باشند.

کالاهای سرمایه ای Capital Goods : اقلامی که در ایجاد کالاهای دیگر استفاده می شوند. مانند ماشین آلات کارخانه ها، بارکش ها و …

 

کالا های با دوام Durable Goods : هر کالایی که بیشتر از سه سال طول بکشد؛ وقتی بر اساس یک رویه منظم استفاده شود.

کالا های بی دوام Non Durable Goods : هر موردی که کمتر از سه سال طول بکشد؛ وقتی بر یک پایه منظم استفاده شود.

خدمات Services : کاری که برای یک شخص انجام می شود. خدمت نمی‌تواند لمس یا احساس شود.

مصرف کنندگان Consumers : افرادی که این کالا ها و خدمات را استفاده می کنند.

 Conspicuous Consumption : استفاده از یک کالا یا خدمت برای تاثیرگذاری بر دیگران

ارزش Value : یک واگذاری ثروت. این واگذاری معمولاً بر پایه مطلوبیت(سودمندی) یا کمیابی یک مورد است(عرضه و تقاضا).

مطلوبیت Utility : ظرفیت مفید بودن.

پارادوکس ارزش Paradox of value : تخصیص بیشترین ارزش برای چیز هایی که ما کمترین نیاز را به آن داریم مثل آب و بالاترین برای چیزهایی که ما اصلاً نیاز نداریم مثل الماس. چرا ما این کار را می کنیم؟...

ثروت Wealth  : مجموع آن کالا ها یا محصولات اقتصادی که محسوس، کمیاب و مفید هستند.

بهره وری Productivity : توانایی تولید مقدار زیاد کالا (محصولات اقتصادی) در یک روش کارامد. یک اقتصاد بهره وری دارد و مولد است وقتی در آن: - از منابع به طور کارا استفاده شود. - تخصصی سازی شود تا کارایی و بهره وری افزایش یابد. - روی سرمایه انسانی(نیروی کار) سرمایه‌گذاری شود.( توضیح: سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی یعنی افزایش مهارت و آموزش نیروی کار کشور)


برچسب‌ها: فراسوی اقتصاد, اقتصاد مرند, مطالب اقتصادی, احمد عاقلی
ارسال در تاريخ چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ توسط احمد عاقلي
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت