قیمت طلا پایین می آید؟
قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در اولین هفته از سال جدید میلادی در حدود 2 درصد کاهش یافت تا بدترین بازدهی هفتگی فلز زرد در شش هفته اخیر رقم بخورد.
به گزارش اکوایران، خیز ابتدای روز طلا بیشتر به دلیل کاهش ارزش شاخص دلار بود، اما پس از انتشار آمار امیدوارکننده بازار کار آمریکا، قیمت طلا کاهشی شد. در حالی که پیش بینی می شد نرخ بیکاری آمریکا که در ماه نوامبر 4.2 درصد بوده است به 4.1 درصد برسد، گزارش منتشر شده حکایت از کاهش نرخ بیکاری ماه دسامبر به 3.9 درصد داشت. با این وجود تعداد اشتغال جدید غیرکشاورزی در ماه آخر سال 2021، کمتر از پیش بینی ها بود. در حالی که پیش بینی می شد در حدود 426 هزار نفر در بازار کار آمریکا مجددا مشغول به کار شوند، این مقدار در حدود 199 هزار نفر گزارش شد.
فعالان بازار جهانی پیش بینی می کنند با بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره هدف از سوی فدرال افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو با افزایش هزینه فرصت نگه داری طلا، سبب کاهش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد از اکنون معامله گران به پیشواز آن رفته اند.
قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در اولین هفته از سال جدید میلادی در حدود 2 درصد کاهش یافت تا بدترین بازدهی هفتگی فلز زرد در شش هفته اخیر رقم بخورد.
بازه قیمتی طلا
مایکل هیوسون، تحلیل گر ارشد در CMC Markets UK در مورد وضعیت کنونی بازار معتقد است قیمت طلا در شش ماه گذشته در بازاره 1730 تا 1830 دلار گرفتار شده است و عمده ترین عامل آن نوسانات نرخ بازدهی اوراق آمریکا بوده است. در صورت انتشار گزارش های اقتصادی مطلوب از وضعیت کنونی بزرگ ترین اقتصاد جهان نیز احتمال عقب نشینی طلا تا مرز 1770 دلار نیز وجود دارد.
احتمال یک سقوط در بازار سکه
بیشتر مقام های درگیر در مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر حداقل از پیشرفت مذاکرات خبر داده اند و این موضوع با عقب بردن دلار زمینه ساز افت قیمت سکه شده است.قی
اگر در هفته های آتی، مذاکرات هسته ای به نتیجه ای برسد، سکه امامی می تواند در بین تمام بازارها بیشترین افت را تجربه کند. دلیل این موضوع آن است که فلز گران بهای داخلی در شرایط کنونی حباب قیمتی سنگینی دارد و قیمت بازار فاصله زیاد و معناداری با ارزش ذاتی سکه گرفته است. به عنوان مثال، دیشب با فرض دلار ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومانی و اونس بالای هزار و ۸۰۰ دلار، ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار می گرفت. این قیمت ۶۰۰ هزار تومان با نرخ ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازار فاصله داشت. به این ترتیب، در صورت وقوع توافق یا نزدیک شدن به آن می توان انتظار داشت که سکه چنین گپ حبابی را با افت قیمت جبران کند.

به نظر می رسد در هفته های اخیر یکی از دلایل مقاومت سکه بازان این بوده است که زیاد به نتیجه مذاکرات هسته ای خوشبین نبوده اند. با این حال، بیشتر مقام های درگیر در مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر حداقل از پیشرفت مذاکرات خبر داده اند و این موضوع با عقب بردن دلار زمینه ساز افت قیمت سکه شده است.
اگر در روز جاری نیز اسکناس آمریکایی محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، سکه درجهت کاهشی حرکت خواهد کرد و حمایت حساس ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد. اگر سکه چنین حمایتی را از دست بدهد، ممکن است افت خود را تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ادامه دهد. فعالان سکه انتظار دارند که حمایت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان زمانی شکسته شود که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی به زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود.

پیش بینی بورس تا یکسال آینده
محمد حسین ادیب
دلار نیمایی نسبت به اسفند ٩٨ بالغ بر ٨۴ درصد رشد داشته است
تورم تولید کننده نسبت به اسفند ٩٨ بالغ بر ١٠۶ درصد رشد
کل شرکتها در بورس با لحاظ اوراق مشارکت و سایر موارد ١٢٣١ مورد اند که بطور میانگین نسبت به اسفند ٩٨ بالغ ١٠٨ درصد رشد کردهاند
رشد بورس با تورم سازگار است و بیش از تورم انتظار رشد در بورس به صورت پایدار عدم درک اصول اقتصاد است
اگر بورس بیشتر از تورم رشد کند این رشد پایدار نیست و بوسیله اقتصاد پس گرفته میشود
کسانی که در بورس ضرر کرده اند در موارد بسیار کسانی هستند که در تیر و مرداد ٩٩ وارد بورس شدند و به روزی کمتر از پنج درصد سود قانع نبودند یک سری سهام بسیار بیش از تورم رشد کرد و اقتصاد رشد را پس گرفت
خوب است به کرکری این افراد در تیر و مرداد ٩٩ در صفحات مجازی مراجعه شود اینها همه اصول اقتصاد را به مسخره می گرفتند
زیان امروز آنها هزینه آن گونه تحلیل هاست
بورس ایران ظرفیت رشد تابستان ٩٩ را نداشت
یاد بگیریم نسبت به اصول اقتصاد احساس احترام کنیم
هشتاد درصد سود خالص بورس به بیست شرکت تعلق دارد ارزش بازار این شرکتها نسبت به اسفند ٩٨ بطور میانگین ٢۵٠ درصد روز داشته است
هشتاد درصد بورس یعنی این ٢٠ شرکت
این ٢٠ شرکت بسیار بیش از تورم رشد کرده اند و ظرفیت رشد بیشتر ندارند و اگر رشد کردند بوسیله اقتصاد پس گرفته میشود
٨٠ درصد بورس تا یکسال آینده ظرفیت رشد ندارد و نباید هم رشد کند و اگر رشد کرد پایدار نیست
در فضای مجازی ایران برخی افراد تازه کار مردم را دعوت می کنند به سود های بزرگ ، ممکن است این سود ها تحقق یابد اما پایدار نیست
حرف من یک چیز است : آرام باشید

چند تصمیم مثبت به نفع بورس در بودجه ۱۴۰۱
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، چند تصمیم مثبت به نفع بورس پیشبینی شده است.
به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:
به گزارش «فرهیختگان»، بررسیها نشان میدهد تصمیمات حمایتی دولت شامل:
۱- کاهش انتشار اوراق و بازپرداخت ۱۵۵ هزار میلیارد تومانی دیون دولت،
۲- کمک ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تثبیت بازار،
۳- کاهش ۵ درصدی مالیات شرکتها،
۴- اعمال مالیات بر سپردههای بانکی اشخاص حقوقی و
۵- افزایش نرخ تسعیر ارز به ۲۳ هزار تومان و حذف ارز است.
نگاهی به اعداد و ارقام بودجه سال آینده نشان میدهد دولت در چند ردیف و تبصره از بودجه سال۱۴۰۱ نگاه ویژهای بهسمت خروج بورس از بحران داشته است. ازجمله این موارد، تخصیص اعتبار جداگانه برای صندوق تثبیت بازار است.
در این خصوص دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان از مالیات نقلوانتقال سهام را که معادل ۳۷ درصد کل درآمد دولت از مالیات بر ثروت است، میخواهد صرف کمک به صندوق تثبیت بازار کند.
مورد دوم، کاهش انتشار اوراق بدهی دولت است. طبق آمارها، دولت سابق در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه به فروش رسانده است. درمجموع دولت پیشبینی کرده بود در سال ۹۹، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد که توانسته ۸۱ درصد از آن را بفروشد. همچنین در همان سال ۱۳۹۹ دولت از محل فروش سهام یا همان خصوصیسازی از طریق واگذاری صندوقها در بورس بالغبر ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورده است.
در قانون بودجه سال۱۴۰۰، دولت مجوز فروش ۱۳۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اوراق داشته که در ۶ ماهه ابتدایی سال، حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان آن به فروش رسید و حدود ۵ هزار میلیارد تومان آن باقیمانده است. اما دولت در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ قصد دارد ۸۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش انواع اوراق درآمد کسب کند. این رقم کاهش ۳۳ درصدی نسبت به سال۱۴۰۰ را نشان میدهد.
اما در سال آینده دولت برای تملک داراییهای مالی نیز بازپرداخت ۱۵۵ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته که این رقم نیز بهنفع بازار سرمایه است.
از دیگر معافیتهای مالیاتی بودجه سال۱۴۰۱ معافیت مالیاتی ۵ درصدی تولید است. کارشناسان اقتصادی میگویند این کاهش ۵ درصدی مالیات سودآوری شرکتها را افزایش میدهد، چراکه برای شرکتهای بزرگ بورسی کاهش ۵درصدی مالیات معادل اعداد و ارقام قابلتوجهی خواهد بود. این معافیت مالیاتی منجر به ارتقای سودآوری بازار و جذابتر شدن نسبتهای مالی برای سرمایهگذاران میشود.
در بودجه سال ۱۴۰۱ چند اتفاق مهم رخ داده که یکی از آنها مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و افزایش نرخ تسعیر است. جدای از اینکه موافق یا مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش نرخ تسعیر ارز به ۲۳هزار تومان باشیم، در چنین شرایطی و با حذف این نوع ارز بورسیها و فعالان بازار و سرمایه آماده جهش خواهند بود، زیرا این امر موجب افزایش قابلتوجه درآمد صنایع مختلف همچون بهداشتی، دارویی، نهادهها، صنایع غذایی و... خواهد شد.
چشمانداز لغو تحریمها
مذاکره دیپلماتیک ایران و کشورهای اروپایی، روسیه، چین و آمریکا در آخرین روزهای دسامبر۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد.
اگرچه براساس عرف دیپلماتیک هیچگاه زمینه برای مذاکرات در روزهای پایانی یا آغازین سالهای جدید وجود ندارد، اما ضرورتهای امنیتی و راهبردی ایجاب میکرد که ایران بتواند مذاکرات نیمهتمام خود را که در اوایل دسامبر آغاز کرده بود، به نتیجه نسبتا موثر و سازندهای ارتقا دهد.
همزمان، فضای همکاریهای ایران با آژانس ماهیتی کاملا سازنده داشته است. اگرچه رافائل گروسی تمایلی به سازوکارهای تکنیکال نشان نمیدهد و تلاش میکند تا علاوه بر مدیرکل تکنیکال از سازوکارهای کنش سیاسی برخوردار شود؛ اما واقعیت آن است که ایران تاکنون با آژانس همکاریهای سازندهای را به انجام رسانده است.
الگوی کنش همکاریجویانه ایران با آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی است و کاهش تعهدات ایران تاثیر چندانی در ارتباط با راستیآزماییهای مربوط به فعال شدن دوربینهای مانیتورکننده آژانس در سایتهای هستهای ایران نداشته است. به این ترتیب واقعیت آن است که ایران و قدرتهای بزرگ فعالیتهای خود را در قالب ضرورتهای پراگماتیستی ادامه داده و هر یک تلاش میکنند تا زمینه لازم را برای دستیابی به توافق نسبتا پایدار و سازنده فراهم سازند. واقعیت آن است که ساخت قدرت در ایالاتمتحده کاملا سیال و مبتنی بر الگوی موازنه و کنترل بوده است. چنین الگویی مانع از نقشیابی رئیسجمهور بهعنوان محور اصلی هرگونه توافق و همکاری بینالمللی در دوران فراتر از مسوولیت اجرایی وی میشود. آنچه را که مقامات دیپلماتیک دولت قبل درباره الزامهای سیاسی و دیپلماتیک ایالاتمتحده مورد تاکید و پافشاری قرار میدادند، هیچیک به لحاظ عرف دیپلماتیک، قوانین داخلی ایالاتمتحده و سنتهای کنش راهبردی آمریکا ماهیت واقعی نداشته است. طبیعی است که دیپلماتهای موجود نباید خود را درگیر دغدغههای ذهنی و انگارههای فراساختاری در روند دیپلماسی هستهای کنند. آنان باید به این موضوع واقف باشند که دیپلماسی هستهای همانند هرگونه توافق دیگری بدون همکاریهای چندجانبه و موازنه قدرت تداوم نخواهد یافت.
در فضای آنارشی سیاست بینالملل هر کشوری برای حداکثرسازی منافع خود تلاش میکند. بنابراین طبیعی به نظر میرسد که هنر دیپلماتیک ایرانی چه در دوران گذشته و چه در شرایط زمانی موجود معطوف به اتخاذ سازوکارهایی باشد که بازدارندگی لازم را در برابر ایالاتمتحده یا هر کشور دیگر فراهم سازد. به همان گونهای که قدرتهای بزرگ بازدارندگی همهجانبهای را در ارتباط با ایران فراهم کردهاند. ضرورتهای کنش همکاریجویانه میتواند به موازات سازوکارهای بازدارنده انجام پذیرد. نکته دومی که دیپلماتهای ایرانی باید به آن وقوف داشته باشند، آن است که الگوی کنش در توافق جدید باید ماهیت متوازن، مرحلهای و براساس سازوکارهای اقدام مشترک و متقابل باشد. اگر چنین ضرورتی مورد توجه قرار نگیرد، طبیعی است که در آن شرایط ایران نخواهد توانست موقعیت خود را در ارتباط با فرآیند دیپلماتیک موجود ارتقا دهد.
کنش متوازن و همکاریهای متقابل در شرایطی میتواند نتایج مطلوبی را برای هر یک از کشورها به وجود آورد که زمینه برای ایجاد ساختار با حق وتوی چند جانبه بهوجود آید. اگر هر یک از کشورها از چنین حقی محروم شوند، طبیعی است که سایر بازیگران از الگوهای محدودکننده دیگری بهره میگیرند. بنابراین الگوی کنش ایران بیش از آنکه در قالب ادبیات غیرواقعی و شعاری شکل گیرد، باید واقعیتها و ضرورتهای کنش متقابل، برنامههای متوازن و اقدام مرحلهای را در دستور کار قرار دهد. در آن شرایط امکان نیل به توافق نسبتا پایداری وجود خواهد داشت.
نکته آخر ارتباط مستقیم با نقش روسیه و چین در فرآیند دیپلماسی هستهای دارد، همکاریهای ایران و روسیه از این جهت اهمیت دارد که روسیه نقش هماهنگکننده و متوازنکننده سیاستهای ایران با قدرتهای بزرگ را عهدهدار شده است.
واقعیت آن است که روسیه در این فرآیند نهتنها یکی از اعضای مذاکرهکننده محسوب میشود، بلکه تلاش دارد تا از طریق سازوکارهای مربوط به مساعی جمیله زمینه دیپلماسی مبتنی بر حسن نیت و همکاریهای سازنده را فراهم آورد. نقش هماهنگکننده روسیه تاکنون منجر به ایجاد زمینههای کنش همکاریجویانه در روابط متقابل ایران و قدرتهای بزرگ شده است. به همان گونهای که جان کری در روند پیشین دیپلماسی هستهای به موازات وندی شرمن و موگرینی نقش تعادلبخش و هماهنگکننده مذاکرات را عهدهدار بودند، در این دوره از دیپلماسی هستهای نقش اولیانوف برجستهتر از سایر دیپلماتها است و این امر میتواند اطمینان خاطر بیشتری را برای آمریکا، اروپا، چین و حتی ایران بهوجود آورد. واقعیت آن است که چندجانبهگرایی در مذاکرات دیپلماتیک و در فرآیند دیپلماسی هستهای ایران با قدرتهای بزرگ میتواند نقش سازنده و موثری برای نیل به نتایج عینی و ملموس داشته باشد.
در نهایت باید به این موضوع اشاره داشت که دیپلماسی هستهای ایران اگرچه با وقفههایی همراه خواهد شد، اما روند همکاریهای ایران با قدرتهای بزرگ با توجه به نقش هماهنگکننده اولیانوف تاکنون زمینه نیل به نتیجه عینی را به وجود آورده است. در فضای موجود دیپلماسی هستهای نشانههایی از پیشرفت، حرکت به جلو، همکاریهای سازنده و احتمال وقوع وقفههای نگرانکننده وجود دارد؛ اما در عین حال باید به این موضوع اشاره داشت که سطح همکاریهای متقابل برای نیل به توافق نسبتا متوازن و متناسب با وزن مخصوص قدرت ملی و منطقهای ایران در ارتباط با موضوعات هستهای وجود دارد. در چنین شرایطی میتوان امید داشت که زمینه برای کاهش تحریمها و برداشتن مرحلهای برخی از تحریمهای تاثیرگذار در اقتصاد ملی ایران اجتنابناپذیر خواهد بود. واقعیت اقتصادی ایران در ماه مارس۲۰۲۲ کاملا متفاوت از روزهای پایانی دسامبر۲۰۲۱ خواهد بود.منبع: ابراهیم متقی دنیای اقتصاد
