فراسوی اقتصاد
ایمیل مدیر وبلاگ جهت ارتباط  agheli88@yahoo.com

 

جملاتی که افراد باهوش در مکالمه‌هایشان بکار نمی‌برند

 

همه‌ی ما تاکنون حرف‌هایی زده‌ایم که برداشت دیگران از آنها با آنچه فکر می‌کردیم تفاوت زیادی داشته است. این حرف‌هایی که به نظر ما مهربانانه می‌آیند منجر به ایجاد احساس ناخوشایندی می‌شود که تنها در زمان توهین به اشخاص بوجود می‌آید.
اشتباهات کلامی اغلب به دلیل عدم آگاهی ما از مفاهیم ظریف و نامحسوس آنها رخ می‌دهند. درک این مفاهیم نیازمند آگاهی اجتماعی است – یعنی توانایی درک احساسات و تجربیات دیگران.

سایت TalentSmart هوش هیجانی بیش از یک میلیون نفر را سنجیده و دریافته است که آگاهی اجتماعی مهارتی است که اکثر افراد ندارند. این مساله‌ای است که در اثر پیچیدگی مردم به وجود می‌آید. تا زمانیکه تمام توجه‌تان را به طرف مقابل معطوف نکرده‌اید نمی‌توانید انتظار درک وی را داشته باشید. حسن آگاهی اجتماعی این است که با کمی اصلاح در نحوه گفتار، روابطتان با دیگران را به شدت بهبود می‌بخشد.

عباراتی وجود دارد که افرادی با هوش هیجانی بالا در مکالمات روزمره‌ی خود آنها را بکار نمی‌برند. فهرست زیر جزو بدترین جملاتی است که باید به هر قیمتی از گفتن آنها پرهیز کنید.

۱- “خسته به نظر می‌رسی.”
افراد خسته بسیار نچسب هستند. پلک‌های افتاده و موهای ژولیده دارند. به سختی تمرکز می‌کنند و بدخلق‌اند. گفتن این جمله به دیگران تمامی این پیام‌ها را در خود دارد.

بجای آن بگویید: “همه چیز خوب است؟” بیشتر مردم از خسته بودن طرف مقابل سوال می کنند به این دلیل که می‌خواهند مفید بوده و کمکی کنند. بجای فرض وضعیت دیگران، از آنها سوال کنید. از این طریق آنها حرف می‌زنند و احساسشان را به اشتراک می‌گذارند. مهمتر اینکه در نظر آنها بامحبت جلوه می‌کنید.

۲- “وای، چقدر لاغر شدی!”
نظراتی با نیت خوب -که در اینجا تعریف و تمجید است- دیدی منتقدانه از شما را ارائه می‌دهد. اینکه به کسی بگویید خیلی لاغر شده است بدین معنی است که قبلا چاق یا غیرجذاب بوده است.

بجای آن بگویید: “فوق العاده به نظر می‌رسی.” بجای مقایسه‌ی آنچه قبلا بوده با حالا، از طرف مقابل برای ظاهر جذابی که دارد تعریف کنید. اینکار گذشته را از صحنه دور می‌کند.

۳- “تو همیشه…” یا “تو هیچوقت…”
هیچکس نیست که کاری را همیشه تکرار کند یا هیچوقت انجام ندهد. مردم هیچگاه خودشان را تک بعدی نمی‌بینند، پس شما هم نباید آنان را اینگونه خطاب کنید. اکثر افراد با شنیدن این عبارات حالت دفاعی به خود گرفته و پیام شما را نادیده می‌گیرند، که این موضوع اصلا خوب نیست زیرا شما زمانی از این عبارات استفاده می‌کنید که حرف مهمی برای گفتن دارید.

بجای آن بگویید: خیلی راحت به کاری که با آن مشکل دارید اشاره کنید. واقع بین باشید. اگر تکرار کاری اشتباه است، می‌توانید بگویید “به نظر می‌رسد که اغلب این کار را تکرار می‌کنی” یا ” به قدری تکرار کرده‌ای که من متوجه آن شده‌ام.”

۴- “همانطور که قبلا گفتم…”
همه‌ی ما هرازگاهی مسائلی را فراموش می‌کنیم. بیان این عبارت به گونه‌ای به نظر می‌رسد که شما مجبور شده‌اید حرف‌هایتان را تکرار کنید و این برای طرف مقابل ناخوشایند است (کسی که به شنیدن سخنان شما مشتاق بوده است).

بجای آن بگویید: وقتی می‌خواهید دوباره حرفی را بزنید، ببینید چطور می‌توانید پیامتان را واضح‌تر و جالب‌تر بیان کنید، از این طریق دیگران آن را بخاطر می‌سپارند.

۵- “به خودت مربوط است” یا “هر جور خودت بخواهی”
شاید شما نسبت به سوالی که پرسیده می‌شود بی‌تفاوت باشید، اما نظرتان برای طرف مقابل مهم است (در غیر اینصورت اصلا از شما نمی‌پرسید).

بجای آن بگویید: ” نظر قاطعی ندارم، اما چیزهایی هست که باید در نظر بگیری مثل …” زمانی که نظری می‌دهید (حتی بدون اینکه طرف کسی را بگیرید) نشان می‌دهد که به طرف مقابل اهمیت می‌دهید.

۶- “لااقل من هیچوقت…”
بیان این عبارت روشی تهاجمی برای دفع توجه دیگران از اشتباهتان به سوی اشتباه قدیمی و حتی نامرتبطی است که طرف مقابل مرتکب شده است (که باید تا بحال بخشیده می‌شد).

بجای آن بگویید: “متاسفم” اعتراف به اشتباه بهترین راه برای ایجاد فضایی منطقی و آرام است تا بتوانید اوضاع را در دست بگیرید. اعتراف به گناه بهترین روش جلوگیری از تشدید شرایط است.

در مکالمات روزمره، موارد کوچکی وجود دارد که می‌تواند همه چیز را دگرگون کند. این پیشنهادات را امتحان کنید و از بازخورد بی نظیر آن لذت ببرید.

برگرفته از: www.entrepreneur.com

ارسال در تاريخ یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۳ توسط احمد عاقلي
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت