فراسوی اقتصاد
ایمیل مدیر وبلاگ جهت ارتباط  agheli88@yahoo.com

سریعترین قطار با سرعت ۳۰۰ كیلومتر بر ساعت

 در ژاپن راه اندازی شد

 

ژاپن یك قطار سریع السیر جدید و لوكس با سرعت حدود ۳۰۰ كیلومتر بر ساعت را راه اندازی كرده كه طبقه تجاری آن از امكانات خطوط هوایی برخوردار است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبكه خطوط قطار «شینكانسن» از دهه ۱۹۶۰ در سراسر ژاپن ساخته شده و اكنون این كشور جزیره ای، امیدوار است بتواند این فناوری را به كشورهای خارجی بفروشد.

آخرین قطار سریع السیر این كشور موسوم به «هایابوسا» یا شاهین، روزانه دو سفر بین توكیو و آموری، یك مرداب دیدنی روستایی در شمال جزیره اصلی هونشو انجام خواهد داد. این قطار همچنین یك سفر در روز به سندای، بین تویو و آموری، انجام خواهد داد.

موتسوتاكا اوتسوكا، رئیس شركت راه آهن شرق ژاپن اظهار كرد: ما از تمام سعی خود برای راحتی و امنیت مسافر و سازگاری با محیط زیست استفاده خواهیم كرد.

اولین سفر این قطار كه از دماغه باریكی برخوردار است به مدت هفت دقیقه تاخیر داشت چراكه یكی از مسافران از سكوی ایستگاه توكیو افتاده بود.

از سال آینده، سری سبز و نقره ای E۵ سرعت خود را به ۳۲۲ كیلومتر در ساعت رسانده و سریع ترین قطار ژاپن خواهد شد.

مسافران عادی می توانند از مناظر زیبای طبیعتی كه قطار از میان آن می گذرد، لذت ببرند، اما افرادی كه بدنبال لذت بیشتر هستند می توانند با پرداخت ۳۲۵ دلار برای یك سفر از شكوه و جلال قسمت بیزنس كلاس قطار كه در آن مسئول كابین برای آنها غذا و نوشیدنی سرو می كند و از صندلی های بزرگ چرمی برخوردار است بهرمند شوند.

قطارهای سریع السیر ژاپن از اولین سفرها در المپیك ۱۹۶۴ توكیو، همواره انتخاب ارجح بسیاری از مسافران در مقایسه با سفرهای هوایی یا با خودرو بوده است.

اما از آنجا كه كشور با كاهش جمعیت و سقوط تقاضای داخلی روبرو است، دولت و صنعت بشدت بدنبال ترویج این قطارها در خارج كشور هستند.

ژاپن تاكنون فناوری شینكاسن را به تایوان فروخته و امید دارد كه بازارهای دیگر خارجی مانند برزیل و ویتنام را نیز بدست آورد، اما در این راه با رقیبان بسیاری در چین، آلمان و فرانسه روبه رو است.

این كشور همچنین در حال ساخت یك قطار مگلِو است كه به گفته سازندگان آن در سال ۲۰۰۳ توانست در یك آزمایش در نزدیكی كوهستان فوجی به ركورد جهانی ۵۸۴ كیلومتر در ساعت برسد.

قطارهای مگلِو نوعی از قطارها هستند که بطور شناور در هوا در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط می توانند با سرعت های بسیار زیاد به پیش بروند. این قطارها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می گیرند.

انتظار می رود كه تا سال ۲۰۲۷ سرویس قطارهای مگلِو بین توكیو و ناگویا برقرار شود.

تا سال ۲۰۴۵ قرار است كه توكیو و شهر غربی اوساكا در زمان یك ساعت و هفت دقیقه به هم مرتبط شوند. زمان كنونی برنامه قطارهای بین این دو شهر دو ساعت و ۲۵ دقیقه است


Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge



Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

Click here to enlarge

ارسال در تاريخ یکشنبه ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ توسط احمد عاقلي
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت