فراسوی اقتصاد
ایمیل مدیر وبلاگ جهت ارتباط  agheli88@yahoo.com

 

میدان تجاری -خدماتی ایپک تبریز(منصور)در مراحل نهایی ساخت

 

 ۶۰۰ واحد تجاری در قالب مجموعه تجاری ایپک احداث میشود

رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي: ميدان شهيد بهشتي تبريز از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي كشور است

میدان شهید بهشتی یکی از مکان های واجد نیرو و قدرت نهفته خاصی است. خیابان کهنه که از کنار مسجد کبود می گذرد قسمتی از مسیر  عبوری جاده ابریشم از شهر تبریز است. مطالعات هم این را ثابت می کند. بنابراین نیرویی که جاده ابریشم داشته و دارد، و حاصل پیوند ارتباطات فرامرزی بین مردم از دورترین نقاط روی زمین بوده و هست. راه ابریشم، در سر راه خود به فضاهای گوناگون می رسید و از کنار  آن می گذشت،

 

بدین ترتیب اولین قدم، قرار دادن میدان ابریشم، در سر راه جاده بود. قدم بعدی یافتن مسیرهایی بود که از این میدان منشعب می شدند، مسیرهایی که خود حامل نیرو باشند. این مسیرها بصورت بازار در آمد که هر کدام از دکان ها همانند نقاط خاص در کنارش قرار گرفته اند. بنای بلند انتهای زمین به خاطر  حجم خود حضوری خاص در مقابل میدان دارد. مسجد کریمخان که در مرکز مجموعه قرار دارد و به عهد قاجاری برمی گردد با قرارگیری میدان در کنار آن موجودیت هم را تکمیل می کنند. همچنین در جوار این مجموعه، خانه شیخ محمد خیابانی، از مردان سیاسی شهر در گذشته قرار دارد که به صورت موزه درآمده و در پیوند با مجموعه ابریشم خواهد بود. یکی از ایستگاه های مترو نیز به داخل حیاط اصلی باز شده و به رونق و پویایی آن خواهد افزود.
بزرگترین پروژه دولتی کشور در حوزه شهرسازی
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي به عنوان اصلی ترین متولی احداث این پروژه معتقد است: ميدان شهيد بهشتي تبريز از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي دولتي در شهرسازي كشور بوده كه با دخالت مستقيم مسكن و شهرسازي در حال انجام است.


حسين خليلي‌مرد به كارگيري آخرين روش‌هاي اصولي در انجام پروژه‌هاي مسكن و شهرسازي را مورد تاكيد قرار داد و با بيان اينكه جامعه معماري بايد در زمينه تحول معماري و شهرسازي حضور بيشتري داشته باشد، گفت: رسالت سازمان مسكن و شهرسازي به عنوان متوليان شهرسازي تشويق جامعه به معماري اسلامي است و در اين راستا جامعه معماري بايد نقش‌آفريني بيشتري داشته باشد.
وی با بیان اینکه  اين سازمان در احداث ساختمان‌هاي اجرايي و دولتي كه عهده‌دار شده، معماري اسلامي و ايراني را در نظر گرفته است، اظهار داشت: احداث اين ميدان در ابتدا به مدت هشت سال در دست شهرداري تبريز بود و از سال 82 تحويل وزارت مسكن و شهرسازي شده است.


رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي در ادامه به وضعيت ميدان شهيد بهشتي تبريز اشاره كرد و گفت: ميدان شهيد بهشتي تبريز از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي دولتي در شهرسازي كشور است كه با دخالت مستقيم مسكن و شهرسازي در حال انجام است.


وی اضافه کرد: پاركينگ بزرگ زيرزميني، واحدهاي تجاري، عبور مترو از زير اين ميدان و خصوصيات فراوان اين ميدان سبب شده تا اين پروژه يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي شهرسازي قلمداد شود.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي اظهار اميدواري كرد، در ‌آينده نزديك خبرهاي خوبي از اين پروژه بزرگ را به اطلاع مردم تبريز برساند.


عرصه زیر ساخت پروژه میدان شهید بهشتی تبریز 28 هزار و 237 متر وسعت دارد که زمینه افزایش 67 درصدی سطح معابر عمومی را فراهم می کند، همچنین زیربنای این پروژه 106 هزار و 600 متر مربع است که زیر بنای مفید ساختمان ها شامل 35 درصد است.

ساماندهی میدان بزرگ شهید بهشتی در زمینی به مساحت 28 هزار و 237 متر و زیر بنای آن 106 هزار و 600 متر مربع  می باشد اجرا میشود که  شامل ۳قسمت بزرگ  تجاری- خدماتی به نامهای :

۱.مجتمع های ایپک (مجتمع های ۱۲بلوکی ۵ طبقه  به هم پیوسته دور تا دور میدان) 

 

 ۲.برج ۱۸ طبقه ای ابریشم 

 

۳. بزرگترین  هایپر مارکت منطقه و مرکز خرید بزرگ شهر در طبقه زیرین میدان

۴. پارکینگ طبقاتی در طبقه ۲- زیر میدان

 

این مجموعه عظیم تجاری-تفریحی-خدماتی و ترافیکی در بافت فرسوده کلانشهر تبریز و در چهار راه منصور  در کنار جاده ابریشم و  در کنار مجموعه عظیم عتیق تبریز و در نزدیکی مسجد کبود احداث میشود.این پروزه در سال ۱۳۷۰ طراحی و مورد تصویب  شهرداری قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴توسط شهرداری تبریز  آغاز شد که بدلیل مشکلات جذب اعتبار و مشکلات تملک منازل موجود در محدوده طرح تا سال 1381 به کندی پیش میرفت ولی در سال ۸۲ طی  توافقنامه ای عمالیات ساخت میدان به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار شد  و پروژه  با مشارکت شرکت عمران و بهسازی شهری فعال گردید .

 در سازماندهی شروع مجدد عملیات اجرایی این پروژه بزرگ شهری ابتدااز منابع اوراق مشارکت و تسهیلات تبصره 3 جهت تملک بخش های از محدوده پروژه استفاده و سپس با هدایت منابع بخش خصوصی و مشارکت با شرکت های سرمایه گذاری ادامه یافت که در نوع خود تجربه موفقی در امر جذب سرمایه در امر نو سازی و احیا بافت فزسوده شهر به شمار می رود و به عنوان یکی از الگوهای موفق در اجرای طرح های شهری بزرگ مطرح می باشد.

پروزه بزرگ ابریشم  در ۱۲بلوک مجزای مرتبط با هم میباشد که دور تا دور میدان احداث شده اند و هر قسمتی از میدان با یکی از حروف A-B-C-D-E-F نام گذاری شده و هر یک از بخشهای فوق نیز شامل ۲ بلوک فرعی میباشند و این ۱۲ بلوک واقع در دور میدان به شرکتهای عمرانی مختلفی جهت احداث واگذار شده اند تا عملیات احداث با سرعت بیشتری تداوم یابد.این بلوکها در ۵ طبقه در حال احداث هستند که توسط پل های رابط به همدیگر متصل خواهند شد .شایان ذکر است بلوکهای شمالی یعنیA-B-C علاوه بر اتصال از طریق پلهای رابط از طریق کانال زیر گذر که از زیر میدان رد خواهد شد و به ایستگاه مترو نیز مرتبط خواهند شد با هم در ارتباط خواهند بود

 

تصویر مراکز خرید بلوکهای شمالی میدان

 

در داخل این میدان بزرگ یک برج ۱۸ طبقه بنام برج ابریشم احداث شده که بر زیبایی این میدان افزوده و بخش مهمی از طرح میباشد که شامل ۳ طبقه مرکز خرید - ۲ طبقه رستوران- ۱۱طبقه خدماتی و۲ طبقه پارکینگ طبقاتی میباشد که به پارکینگ طبقاتی زیر میدان متصل میشود

تصویر مرکز خرید برج ایپک

در طبقات زیرین میدان که شامل ۳ طبقه زیر زمینی است ابتدا قرار بود ۲ طبقه زیرین طرح به پارکینگ اختصاص یابد ولی  شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی توافق کرده اند یکی از طبقات زیرین میدان  به مرکز خرید بزرگ شهر تبدیل شده  و  هایپر مارکت وسیعی در یکی از طبقات زیرین به مساحت ۸ هزار متر مربع احداث شود

که با این حساب طبقات زیرین میدان شامل

۱. یک طبقه پارکینگ

۲. یک طبقه هایپر مارکت

تصویر قسمتی از هایپر مارکت  عظیم در حال ساخت زیر میدان

۳. و طبقه روباز زیر خیابان هم به عنوان فضای تفریحی مثل زمین اسکیت و بازی های کامپیوتری و  فضای سبز و مرکز بازی های مختص کودکان مورد استفاده قرار گیرد

در قسمت شمالی میدان مسجد قدیمی کریم خان مربوط به عصر قاجار وجود دارد که کل ستونهای مسجد از یک تکه سنگ بزرگ تراش خورده است .این مسجد بعد از بازسازی و زیبا سازی در قسمت شمالی میدان دست نخورده باقی خواهد ماند

یکی از ویزگیهای میدان بزرگ ابریشم احداث ایستگاه مترو در داخل آن میدان خواهد بود که محل این ایستگاه مترو در زیر خیابان فعلی امام خواهد بود که یکی از ورودیهایش از سمت خیابان منصور خواهد بود که جدیدا به پیمانکار واگذار شده و عملیات احداث این ایستگاه در داخل میدان شروع شده است

 

 در مورد چگونگی رفت و آمد عابر پیاده در داخل میدان و برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی منطقه ۴ پل هوایی عابر پیاده  در میدان و بین مجتمع ها و دو راه زیر گذر ارتباطی ما بین مجتمع ها احداث شده و تکمیل  خواهد شد و عابر پیاده هرگز از عرض خیابان عبور نخواهد کرد، این پلها جهت ایجاد امنیت جانی شهروندان و ارتباط بلوکها با همدیگر  احداث  میشوند.

 

منبع:http://tabrizemodern.blogfa.com/

ارسال در تاريخ شنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ توسط احمد عاقلي
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت